Over paarden en geveltoptekens..
Al een aantal jaar smaakt mij het genoegen het oosten van het land te kennen en nog verder te leren kennen. Je ziet hier allerlei zaken die de binding met het voorchristelijke belichamen. Geveltoptekens op boerderijen en schuren zijn hier een voorbeeld van. Hieronder ziet u mijn droomhuis. Vorig jaar verhuisd zijnde uit het almaar voller rakende Den Haag naar Zwolle, kan ik nu al genieten van de rust en ruimte die hier zijn, maar men moet een droom in het verschiet houden. Daarbuiten heb ik weer eens ervaren dat het goed is eens in de 10 of 15 jaar van woonplaats te veranderen.
Terug naar onderstaand droomhuis. Het ligt wat afgelegen, bij Nutter in het Twentse Dinkelland in het typische essen/coulissenlandschap van deze streken. De houten dakbelijsting wordt opgeluisterd door een zogeheten geveltopteken, met twee gekruiste paarden.
Het paardenkopmotief is een zeer oud motief. De oudste paardenkoppen welke bewaard zijn gebleven - uit een vondst uit een put van de walburcht Altenberg in Hessen-Nassau - stammen uit de laatste eeuw voor Christus en worden als Germaans geduid. De oorsprong van de houten paardekoppen als gevelversiering is enigszins in het duister, zoals verderop zal blijken. Er wordt wel gesteld dat deze hun oorsprong hebben in de paardenschedels op stangen. In het Duits worden deze 'Neidstangen' bekend en duiken al op in oud-Noorse teksten. De paardenkoppen constructie heeft een onheilafwerende functie en wordt in deze teksten 'nidhstaong' genoemd: verscheidene hoofdfiguren uit saga's proberen met deze stang tegenstanders te verdrijven.
Nog in de jaren zeventig van de twintigste eeuw wordt gewag gemaakt dat in Sleeswijk-Holstein het volksgeloof is, een paardenschedel aan het huis en bewoners geluk en voorspoed brengt. In verschilllende Duitse gebieden is bekend dat paardenschedels boven de staldeuren aangebracht worden om zo de aanwezige paarden voor onheil en ziekte te beschermen. Hoe je hier als mens over zou denken, als een mensenschedel op deze wijze dienst zou doen, is een goede tweede, maar aangezien een paard een grotere kop heeft dient men het denken maar daar aan over te laten.
De paardeschedel was ook in Polen goed in gebruik; boven de ingangsdeur beschermde hij tegen de pest.
In Noordoost-Twente bleven de paardenkoppen het langst in gebruik als gevelteken, in het bijzonder ten oosten van Tubbergen en ten noorden van Losser. Het paard was voor de Twenste boer een onafscheidelijk symbool, waar in feite zijn hele bestaan van af hing. In het Holtsteinse dorp Jevenstedt waren in 1875 nog vijf huizen met paardenkoppen aanwezig, waarvan de een 'Hengst' heette en de andere 'Hors'. Associaties met de namen van de Saksische veroveraars van Engeland zijn in dit verband wel gelegd.
Nachtmare
De paardekoppen boven de inrijdeuren van de deel in Oost-Nederland worden ook wel in verband gebracht met de nachtmare (verbasterd tot nachtmerrie). Voorgesteld als plagende geest, zette deze zich op de lichamen van slapende inwoners van het huis, en belemmerde zo hun adem. De nachtmare waarde rond in de gedaante van een vrouw - tegenwoordig zou dit uiteraard tot verhitte debatten leiden, maar vroeger was de wereld overzichtelijk. De heks was een vrouw, de nachtmare dus ook. De nachtmare was nog meer belust op paarden en deze waren dan 's morgens vroeg dan ook dodelijk vermoeid door deze ongenode berijdster. Oorspronkelijk zou de nachtmare een lucht-elf zijn. Maretakken en - daar zijn ze weer - gekruiste paardenkoppen dienden om dit onheil af te wenden. Ook het tegen de staldeur gespijkerde hoefijzer zou eenzelfde doel hebben. Het kruiselings zout strooien voor het bed zou ook uitkomst bieden - zie de link met de gekruisde paardenkoppen.
Bliksem en donderbezems
In Noord-Duitsland en Westfalen geloofde men in de bliksemafwerende krachten van gekruiste paardenkoppen op het boerenhuis. Naast paardenkoppen getuige de donderbezem geveltekens van dit volksgeloof. Tot na de Tweede wereldoorlog leefden er volksvertellers, die overgeleverde verhalen over 'de Wilde Jacht' 'an 'n heerd' vertelden, waarbij het paard een rol als vernietigende kracht speelt, welke ook een boerenhuis kan treffen. Door zijn eigen beeltenis aan het huis kon het wilde ros afgeschrikt worden.
Problematisch
Bij het ontstaan van de paardenkoppen, zo men wil: beeldtaal, blijft problematisch te weten te komen hoe sterk constructieve, onopzettelijke factoren in het spel geweest zijn, en in hoeverre bepaalde elementen symbolisch bedoeld waren. Sommigen zien in de wigvormige uiteinden van nokbalkdragers aan prehistorische Westeuropese huisvormen het elementaire beginstadium van het paardenkop-motief. Tegen het boze oog beveiligde men zich door wijs- en middelvinger V-vormig omhoog te steken, als afweermiddel.
Hoe het ook zij, dit soort geveltoptekens blijven, ook nu nog, zichtbaar, tot de verbeelding spreken. Zelfs, als men er, zoals ondergetekende, tot voor kort, er niets van in het bijzonder wist.
Meer lezen?
Jans, J. en Jans, E. Gevel - en stiepeltekens in Oost-Nederland (1977).
Well. I could have been with these stones until after dark, but as my wife wanted to travel on.. well.. I see you again, some day, hogback stones from Gosforth. And if you happen to be there one day, do not forget that monument on the outside...
Further on with the Cumbrian hogbacktour !
In - yes, luckily again in - St. Peter's church in Heysham, there is a truly beautiful hogback stone. The guide told us, it had been studyied by Thor Ewing, a writer, in 2000. in 'Understanding the Heysham hogback' A tenth century sculpted stone monument and its context (link), Thor Ewing tells in detail what he dicovered on the both sides of this hogback stone.
Just being brought in the church as late as the 1970's accompanied with some protest here and there among the church visitors, considered as being a token of old paganism, it had been remarkably nice preserved, and a lot of detail can be seen, still. Truly worthwile a visit.
I had a small debate with the guide in the church if the - zoomorphic, in my opinion - faces on the sides were lions (or hippo's). The guide doubted if the vikings could have known about lions. Well I guess so, concerning the runes on the Ancient Greek lion statue at the Arsenal, Venice. For example. Vikings did travel south..
But when he told me he was doubting the vikings 'discovered' (as the native inhabitants were of course, in the first place) America before Columbus, I decided to rest my case..
One has to know when to start and to end a conversation ..
Just discovered the book in a bookstore written by Geoff Holder - The guide to the mysterious Lake District, I knew there had to be another hogback stone in Lowther, St. Micheal's Church. With a promising image described in the text of 'a naval and a land-based force of shield-bearing vikings above a fish and what might be a coiled sea serpent. On the reverse is a row of female figures with snakes, possibly a representation of the hideous hag Hel'. Wow. If that did not sound as a true pagan promised land ..
Not complaing too much after all we have seen, this visit was the dissapointing one of them all. But if you wife states 'I am happy to have seen them' and I am answering 'Measuring is knowing' and the even more obligate verb 'handling 'if we did not see it at all, we wouldn't have known anything at all of how they were looking' the glass was again half full, at the last day of our journey..
The hogback stone appeared to be just being tolerated within the entrance segment part of the church. As something you never use anymore but you do not throw away - entirely. That sort of feeling emerged when seeing this hogback asylum seekers.. Bed, bath and bread, ás we say in Dutch, but no luxury at all and standing on some outcuts of wood, you would balance the table with at home..
Come on, St. Micheal's Church.. care a bit more of your 'children' !
This hogback stone was moved in the church in 1907. Hogback stones layed partially buried in the churchyard before it was dug up and moved into the church.
The promising depiction of a longship - as certainly can be seen after some studying - see http://vikingminds.co.uk/pages/longship
we have missed !
The stone itself is (157 x 50 x 30 cm) and very worn.
The hogback stones in Cumbria - very diverse in quality, but everyone worth a visit ! Especially on a gloomy day in late October ...
The churches to visit - see photos of resp. St. Andrew's church in Penrith, St. Mary's church in Gosforth, St. Peter's church in Heysham and St. Micheal's church in Lowther.
Did I miss out on another one in Cumbria ? Let me know !
In a next blog I will take you to four - still remaining utterly mysterious- statues 'guarding' the graveyard of St. Andrew's church in Dacre..
For the last blog of October 9th see this link.
References: (as always, links to where the books can be ordered are attached).
Edwards, B.J.N. Vikings in North West England - The artifacts (1998);
Emery, Gordon, CURIOUS CUMBRIA, The Lake District & Beyond: A celebration of Cumbria (2023)
Ewing, T. 'Understanding the Heysham hogback' A tenth century sculpted stone monument and its context ;
Hall, R. Viking Age archaeology in Britain and Ireland (first printed 1990, reprinted with amendments in 1995);
Holder, G. The guide to the mysterious Lake District (2009)
possibly also (as there within the part of Cumbria dealing with Carlisle, the Eden Valley, Barrow-in-Furness, Whitehaven and the west coast is being dealed with)
Holder, G. Paranormal Cumbria (2010)
http://vikingminds.co.uk/pages/longship